Tuesday, March 2, 2010

Mari Belajar Bahasa Daerah - Besut Best ♥ ♥

"Semua bangun!!! Se..lamat pagi cikgu ♪ ♫" (intonasi Upin Ipin)..



"Selamat pagi. Sila duduk. Ye anak2 sekalian,
hari ini cikgu akan mengajar anak-anak perumpamaan
dalam bahasa daerah kita iaitu bahasa besut.
Harap anak-anak dapat memberikan sepenuh perhatian
terhadap pembelajaran hari ini."

ade tokoh tak aku nak jadi guru aka cikgu??
(sila angguk sekarang kl tidak saya rotan!!!)
Cikgu Hifaz.. perghhhhh stylo giler name cikgu..
http://www.emocutez.com

hahahah..sudah la Pjah..
bole blah ngan angan2 mek joyah mg tuh~~~
http://www.emocutez.com

ok2..sebenarnyer pe yg aku nak merepek merapu meroyan malam ni..
adalah kerana kelembaban & keslowan internet..
kebelakangan ni internet asyik slow je memalam..
especially kl nak bukak facebook..
adeh... lagi slow dr kuro katup rongok gigi...
ha... itulah dier..
"kuro katup rongok gigi"

contoh perumpamaan yg selalu saya tulis kat facebook..
saya listkan perumpamaan2 yg penah saya tulis kt status mukabukuku...

1. "fb slow po kuro katup patoh kaki pecoh cengkerang rongok gigi"

terjemahan : access ke facebook sangat slow seperti kura2 yang tidak mengeluarkan kepala, cengkerang pecah & gigi rongak.

maksud : kura2 sememangnyer berjalan perlahan. apatah lagi jika tidak mengeluarkan kepala, cengkerang pun dah pecah, gigi pun dah rongak.. juga bermaksud sudah tua..kesian kan?? mesti berjalan slow giler. begitulah jua internet ku di kala itu..

idea tercetus : teringat kat tabung kura2 nia chan (my niece) yang dah pecah akibat terjatuh. nia chan sangat2 sedih di kala itu. tapi aku dah gantikan ngan tabung singa plak..hoho



2. "internet slow po kuro lapar cerok perut xmake 10 hari sbb sakit gigi!!!"

terjemahan : internet yang lembab seperti kura2 lapar akibat 10 hari tak makan kerana sakit gigi.

maksud : bayangkan kura2 yang dah secara faktanya berjalan perlahan, ditambah plak kebuluran akibat tak makan 10 hari ditambah lagi dengan sakit gigi.. bayangkan lah sendiri betapa slownyer kura2 tu berjalan~~

idea tercetus : time ni tengah saya tengah sakit gigi gusi bengkak.. tapi naper kura2 jadi mangsa??? hahaha tiada jawapan untuk itu~~~



3. "asal mlm je internet po cheesecake basi xckp keju"

terjemahan : asal malam je internet mesti lembab seperti kek keju yang dah basi & xcukup keju.

maksud : if korang termakan kek keju yang dah basi & tak cukup keju, mesti korang geram giler rase mcm nk hentak kepala kat dinding kan???? dah le basi.. xcukup keju plak..eiiii rase nak pijak2 je kek tu!!!

idea tercetus: sebenarnyer tgh geram giler.. nak cakap 'internet po cissss!!!' tapi cam kasar sikit kan bunyinyer.. so saye pun modify la kasi lembut.. saya pun tukarkan 'ciss' kpd 'cheesecake'..hik3



4. "adeh..internet slow po lembu kecok patoh kaki kna langgar lorri kat gong kelih hok tok napok nok kelih sbb xdok lampu jalan"

terjemahan : aduih, internet lembab seperti lembu yang tempang akibat kaki patah kerana dilanggar lori di Kg Gong Mengkelih yang mana pemandu selalunya tidak nampak lembu2 melintas pada malam hari akibat ketiadaan lampu jalan.

maksud : lembu yang tempang akibat patah kaki mestilah tidak dapat berjalan dgn laju kan???

idea tercetus: tetibe teringat tragedi cemas masa balik merdeka 2009 - accident langgar lembu kat jln pasir puteh - machang... sangat sangat sangat mengerikan... sila bace di entry ini -
Kerana Sekawan Lembu -Satu Malam Yang Takkan Dilupakan



dan kawan2 pun selalu la bagi komen..
kate mereka my besut vocabulary sgt bagus..
de yg ckp sy pandai sbb blh eja bhs besut bile berym..
de yg ckp bahasa power2 n plik2..
semangat jati besut yg kuat la..
http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com
ye..saye sangat bangga menjadi anak jati BESUT..
saya sangat bangga berbahasa BESUT..
saya sangat sayang BESUT...
http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

hifazfoot: ikutkan hati nak wat entry ni fully in BESUT language..tp tkt org xpaham ♥ ♥

6 comments:

  1. hshhahahhah entri paling lawak di abad ini

    ReplyDelete
  2. xberapo nok betul... lamo2 cabut skru aku ni..huhu

    ReplyDelete
  3. hahaha tau pon..bwk2 la p scan mental tu..hik3. meme leh jd wakil rakyat besut tol la mung ni

    ReplyDelete
  4. esok nok g PK la scan mental..haha.. boleh jugok slow2 jd wakil rakyat..mg kna undi aku la gtu.. aku wat parti cap ayam sudoh la.. xpun parti tupperware xpo doh orkk?

    ReplyDelete
  5. haha...lawok2 entri mung ni...bahayo jugok...xpahe ni kalu post kat fb..

    ReplyDelete
  6. hahaha..bese r pok2 sumat po aku ni..keh3x

    ReplyDelete