Wednesday, April 15, 2009

~ The MysTery bEhind thE wEddInG ~

19/03/09 8.20pm

= The MysTery bEhind thE wEddInG =


Korang percaye x pd kisah2 misteri.. ksh bunian??
Ape yang aku nak citerkan kat cni mungkin benar mungkin juga hanyalah ilusi.. mainan minda semata-mata..
Terpulang kepada korang utk menilainye..
Aku cumer nak share pengalaman ku sepanjang berada di Besut untuk pernikahan my third sister..

-1st mystery-

Latar belakang : Perjalanan pulang dari Bangi ke Besut ( dalam kete )

As usual, aku balik ngan abg2 aku, mereque n iwam.. share 1 kete..mmg mereque je ade kete kt bangi ni..haha..
Aku duk sengsorg di kerusi belakang bersama2 laptops n brg2 lain..
Nothing happened.. jalan lancar sbb skt sgt kenderaan di sepanajng jalan.. ye la..bukannyer musim perayaan ke aper..
Sampailah dekat kwsn hutan (aku xigt kt ner).. b4 bukit tujuh or after..aku pun xpasti..
Aku sempat tgk ke belakang kete..
N terlintas kat hati aku..
”wow.. langsung xde kenderaan lgsg kt belakang n depan kete.. bhy tul kl jd aper2..dahle hutan..”
Pastu aku tertido (aka blackout)..
Tibe2 aku terdgr bunyi yg pelik..
Dlm mamai.. aku fkr..
Bunyi lagu yg mere psg ke bunyi aper tu??
Ke mere ckp ngan iwe??
Aku pun bukak mate perlahan2 n dgr betul2..
Maser tu aku dpt lht iwam kt dpn dah tdo..
Aku dpt dgr bunyi lagu..
Tp ade bunyi lain selain lagu tu..
Bunyinyer adlh mcm ni:
”nok balik..nok balik..”
Dlm intonasi merintih..
Aku bukak mate luas2 n psg telinga btl2..
N aku tgk mere kt dpn..
Xde berckp ke aper..ralit je bwk kete..
N aku dgr lagi bunyi tu..
Agak meremang bulu roma gak r.. dah le mcm tepi kete je bunyinyer.. hutan kiri kanan plak tu..
Aku pun trus bace ayat kursi..
Pas aku bace ayat kursi.. bunyi tu pun hilang..yg ade cume bunyi lagu yg dipasang..
Alhamdulillah..
Tp aku still fkr.. adakah aku bermimpi atau ianya realiti??
Aku dah xmamai ms aku psg telinga tu..
Allahualam...

- 2nd mystery -

Background : Rumah
Masa : Sehari selepas majlis pernikahan Jura – lepas maghrib


Masa ni pas maghrib..
Aku, amer, eka, kakna n ida tgh bercerita kisah2 antoo..
Bermula dr citer mok, gee, ida, jura, ajam n amer sesat kt kwsn smk zainab, smk zainab 2 kt kota baru aritu..sesat ke kwsn berpaya n suram..huhu
Saje je menghabiskan mase..
Eka n amer plak suke dgr..
Pas abis citer..msg2 g semayang maghrib..
Pas semayang maghrib..
Msg2 lepak dpn tv..
Tiber2 kakna dtg pggl jura..
Ktnyer jura ade tertggl 1 sampul kt bilik dier..
Dlm sampul tu de duit..
Biler jura dtg ambik duit tu.. dier terkejut..
Sbbnyer td dier dah ambik semua duit dlm sampul tu..
Ade sekeping je..
N dier dah seluk btl2 sampul tu.. mmg xde aper2..
Ktrg pun ckp la kt dier.. mayb dier xterase duit tu ms seluk..
Dier ckp mmg la ms dier ambik duit tu dier mcm was2..
Xkanla en dot2 .. engineer yg kaye n baik tu bg sekeping je.. (isk3x..jahatnyer fikir)
Sbb tu la gak dier seluk btl2..
N dier xnak jd mcm aritu..
Ktnyer ayoh pnah jumpe sampul yg ade duit tp dah nk dibuang..
Sbb mok xperasan ade duit lg dlm tu..
N then amer plak menyampuk..
Ktnyer dier pun dah seluk dlm sampul tu pas jura tgglkn dlm bilik..
Ktnyer mmg xder duit..
So.. jura dah takut n xnak ambik duit tu..
Kakna plak membebel..”tu la.. citer hantu lg garib2”
Pastu mok plok mai n membebel..
Ktnyer jura xperasan duit tu.. n mrh sbb ktrg duk bising..
Pastu aper lg.. ktrg pun teliti duit tu..
Ms jura ambik duit 1st dr sampul tu.. duit sekeping berlipat 2..
N duit yg dier ambik dr dlm sampul pas kakna bgtau tu..
Duitnyer berlipat 4 n sdkt bengkok..
So..ktrg pun duk perati duit tu..
Duit lamer.. gabenor pun aisyah bkn zeti lg..
N xde garisan berkialu kt duit tu mcm duit skang ni..
Pastu ktrg teliti bhgn belakng..duk tgk muke tunku abd rahman..
A lil bit different..
Wajahnyer kurus skt n masam skt..
Terkejut gak r ms tgk tu.. n sdkt takut sbb muke bekeng je aku napok..huhu
Dohla aku tkt ngan muke bekeng2 ni..huhu
Pelbagai andaian n hipotesis dibuat..huhu..
Dahle bilik yg sampul tu dijumpai (bilik yg dijadikan bilik pengantin) mmg byk misteri..
Xramai yg selesa duk bilik tu selain eka n abhnyer.,.haha
Aku pnah tdo dlm blk tu ms bln pose lps ngan gee..
Tp ms time sahur..mok dtg kejut tp duk sibuk pggl name mere dlm bilik tu..suh mere bgn..
Sampaikan aku n gee terpinga2.. ye la..msg2 fkr.. ”aku tdo nga mere ko?”
Pdhal akak aku dah ckp kt mok yg dlm blk tu aku n gee..
Tp mok ttp pggl mere.. ktnyer dier bkk pintu nampk mere sorg je duk tdo dlm blk tu..huhu
Mere plak pnah gak tdo dlm blk tu..
N dier pnah napok dak kecik kuar dr bilik tu..huhu
N byk lg la..ktrg pggl bilik tu blk misteri..
Dulu b4 wat blk tu.. tmpt tu adlh stor brg..mmg gelap.. jrg ktrg g kt stor tu..
Ok..berbalik pd citer duit td..
Hipotesis mere.. sampul tu smpul ibu pitih..pitih blh bergnda..nonsense..
Hipotesis iwe..”dak kecik” yg menetap lm blk tu bg.. nonsense
Hipotesis mok.. jura xseluk btl2 sampul tu sbb tgn x muat..(tp..tgn amer kecik je..xkan xteraser gak??)
Hipotesis aku..memndgkn akak aku kt en dot2 tu baik.. mayb dier ade amalkan doa aper spy org slalu sgka baik ngan dier..sbb tu Allah tlg..memandagkn akak aku dah terburuk sgka skt..no komen..(tp aku terfkr gak pd bunyi ms dlm perjln balik tu..misteri 1 tu..huhu..nauzubillah)..
Pastu tetibe mok plak kuarkan duit yg org bg kt dier.. duit tu dier dah kire b4 ni..
Tetibe mok terkejut sbb ditgh2 helaian duit 10rm yg dah disusun..de duit 50rm..
Pdhl dier dah ssn btl2..
Pastu ktrg xpuas hati..kire blk duit tu..
Mmg lbh dr kiraan asal.. lbh 82rm..
Kompius2..bertambah misteri plak..huhu..
Esoknyer pas hntr menantu.. mere ckp la kt ktrg..
Dier dah citer kt ayah su psl duit tu..
Ayah su ckp.. duit ”sedara” bg la tu..
”Dier” dtg melawat la tu..
Sape ”dier” yg dimaksudkan??
Nntkan di next mystery..
Ktrg pun dpt la gak terima hipotesis tu..
Tp xde la terima bulat2.. mayb btl mayb x..
Allahualam..

- 3rd mystery -

Background : dapur umah
Masa : malam.. balik dr hantar menantu


Pas mere citer psl aper yg ayoh su bgtau..
Aku pun sampaikan kt mok n ayoh..
Ayoh pun citerkn psl sampul yg dier jumpe bbrp b4 tu..
Ms tu tgh beli2 brg utk kenduri..
So..byk la gna duit..
Tb2 ayoh jupo sampul duit..
So..ayoh pun simpan duit dlm tu..
N mok plak ambik dr ctu je utk beli2 brg..
So 1 ari tu..
Ayoh tny mok de brp kpg lg tggl duit dlm smpul tu..
Mok kt tgl sekpg..
Btlla..sbb ayoh ambik pun sekpg je ade..rm100 sekpg
So.. ayoh pun nok smpn blk duit tu..
Tp ms nk mskkan duit tu..
Tb2 xleh msk..tersekat..
Ayoh pun seluk la..kuarla sekepg rm100..
Ayoh plik la.. td mok kt tgl sekpg je..
N ms kuarkan pun mmg de skpg je..
N xt’sekat pun..
N ayoh dah seluk pun gak..
Pastu ayoh kt duit yg dier ambik 1st tu.. terlipat 2..mmg dier lipat 2 pun ms simpn dl..
Tp duit yg 2nd tu.. t’lipat 4 n bengkok skt.. xlurus lipatannyer..
Ayoh siap suh ktrg ambik duit utk ditunjukkan lipatan tu..
Pas ayoh tunjuk..
Mok kt same lipatan cam jura tunjuk..
Maknenyer duit yg jura jumpe n ayoh jumpe same lipatannyer..
Hmm.. quite mysterious..
Ntahle.. xtau nk ckp..
Kl pun btl “Dier” yang dtg melawat..
Terima kasih la diucapkan..
Allahualam….

+ the "Dier" +

Aku pasti.. ramai yg percaya pada kewujudan 'bunian' dan ramai jugak yg tidak mempercayai kewujudannye..
Aku pasti ramai gak yang pernah dgr citer psl kandungan ataupun baby yang diambil oleh bunian..
Terpulanglah pada diri memasing untuk percaya atau tidak..
Aku just nak share citer je..
Berkaitan "Dier" yang aku citerkan di atas..
Menurut citer mok aku..
Daripada citer dr sedara-mara dulu2..
Dulu ade salah sorg drpd sedara belah mok aku yg diambil bunian stlh dilahirkan..Tp menurut citer.. dier slalu gak la blk ke kg..
Melawat sedara mara especially kl de sedara mara yg meninggal dunia..
Pernah 1 ms tu..
De sorg sedara sakit..
Tetibe ade sorg doktor dtg ke kampung tny org kg cr org yg sakit..
Bila org kg tny cmner doktor tu blh tau ade org sakit..
Pdhal xde sesape pun yg pergi ke klinik utk pggl dr..
Dr tersebut bgtau..
De sorg pompuan yg cantik, baik n bersih mukenyer dtg ke klinik..
Dan mintak tlg dier utk dtg ke kg.. ktnyer ade sedaranyer tgh sakit..
Ramai gak yg bgtau.. kl de sedara mara meninggal..
Pernah nmpk org yg x dikenali berpakaian putih n bersih mukenyer..
Mok aku pun br je citekan psl "Dier" ni kt ktrg after arwah atok meninggal..
Masa arwah atok meninggal pun..
Ramai yg meluahkan rs plik..
Sbbnyer berita kematian arwah mcm cpt sgt tersebar..
Ms nak sembahyangkan mayat pun ramai yg dtg..
Tahlil yg dibuat mlm tu mmg ramai..
Sampaikn ms aku n akak2 dtg..
Ktrg blur didpn pintu..
Sbbnyer xtau cmner nk msk..
Yela..segan.. penuh dgn laki2..
Tp arwah pun mmg byk kenalan..
Ramai yg knal arwah..
Selalu org mintak air tawar n mintak tolong arwah buat sembahyang hajat..
Ktrg pun dl.. kl nk exam ke aper ke..
Mesti mintak arwah atok wat air sembahyang hajat..
Tp dr sendiri pun wat jugak la..

Itulah semua citer2 yg aku nak share..
Byk lg mystery sbnrnyer..
Tp tu je aku nak citer skang..
Sempena majlis perkahwinan akak aku aritu..
Aku just nak share..
Sbb aku pun was2 dgn citer2 ni..
Allahualam..
Sesungguhnyer Allah yg Maha Agung.. plg berkuasa..

2 comments:

  1. Salam Pijah.....Alamak...takut la aq mcm ni klu nak tdo bilik ko.....huhuhu

    ReplyDelete
  2. wassalam..pe plak.. tu umah aku bkn bilik aku.. xde2.. jgn cr alasan lg..ko kna tdo gak blk aku

    ReplyDelete